تسلط بازنشستگان دولتی بر بیمه های خصوصی

به گزارش بانک و بیمه، bima.ir ،مدیران دولتی که سالها در شرکتهای بیمه روزگار گذرانده اند ، حال که به دوران  بازنشستگی رسیده اند  همچنان با میل و رغبت رویای مدیریت بر خصوصی ها را در سر می پرورانند و آفت درب گردان این رویا را برایشان به واقعیت تبدیل کرده است.

در حال حاضر چندین شرکت بیمه ای خصوصی در ایران راهبری مدیران دولتی را تجربه کرده اند و البته نا گفته نماند که بخش اعظمی از مدیران عامل و مدیران میانی شرکتهای خصوصی از بیمه دولتی ایران به بخش خصوصی راه یافته اند و به نوعی اغلب تجربه مدیریت در یک نهاد دولتی را در کارنامه کاریشات ثبت کرده اند.

درب گردان چیست؟

به نوشته ریسک نیوز، در سالهای اخیر که بسیاری از کشورها در اوج خصوصی سازی هستند پدیده ای به نام درب گردان (Revolving Door) به وضوح مشاهده می شود. بر اساس تعریف ارائه شده این پدیده عبارت است از استخدام مدیران ارشد ارگان های دولتی در بخش های مدیریتی بخش خصوصی در طی خصوصی سازی که در نتیجه رانت اطلاعاتی و لابی گری رخ می دهد. عکس این قضیه نیز در زمان دولتی سازی رخ می دهد.

بنابراین با ایجاد خصوصی سازی، بسیاری از صاحبان منصب دولتی به سادگی از قدرت خود در بدست گرفتن بخش خصوصی استفاده می کنند. علاوه بر این، آنها اولین افرادی هستند که بواسطه لابی گری از تغییرات قوانین در اسرع وقت مطلع می شوند و از آن به نفع خود بهره می برند.

چرا درب گردان آفت است؟

مهمترین دلیلی که درب گردان را به آفتی مزمن در صنعت بیمه بدل کرده بهره گیری مدیران دولتی بازنشسته از رانتهای اطلاعاتی است چرا که آنان را قادر می سازد به سادگی قدرت را در بخش خصوصی در دست بگیرند نمونه بارز این امر مدیریت چندین ساله یک مدیر عامل بر یکی از شرکتهای خصوصی است در حالیکه وی سالهای طولانی بر یکی از سه شرکت بزرگ دولتی واگذار شده مدیریت می کرد اکنون نیز همچنان مدیر بی چون و چرای یکی از شرکتهای خصوصی است در حالیکه مدتها از زمان بازنشستگی اش می گذرد.

البته این پدیده در خصوص مدیران ارشد و میانی شرکتهای بیمه با غلظت بیشتری به چشم می خورد مانند یکی از شرکتهای بیمه خصوصی که علاوه بر مدیر عامل دولتی اش ، اغلب مدبران میانی از مدیر فنی گرفته تا مدیر بیمه ها ی عمر و اشخاص از بازنشستگان بیمه دولتی ایران بوده اند.

نکته دیگری که این پدیده را به چالش در کشورهای در حال توسعه مبدل کرده این است که بر مدیران دولتی بیش از خلاقیت روابط حاکم است .

مدیر دولتی فرهنگش  ایجاد رابطه است تا ایجاد خلاقیت که این با روح خصوصی سازی در تقابل است چرا که یک سازمان اگر خلاق نباشد یارای رقابت را نخواهد داشت .

اگر چه اغلب سهامداران در کشورهای در حال توسعه مدیران دولتی را انتخاب می کنند چرا که بر این باورند ، مدیر دولتی قادر است از روابط و رانتهای موجود جهت پیشبرد امور بهره برد.

آنچه که مسلم است ، اکنون صنعت بیمه در ایران تحت تسلط مدیرانی دولتی است که به اخلاق های گذشته خود خو گرفته اند و بیش از بروز نوآوری و خلاقیت که لازمه اش ریسک پذیری است ، خواهان حفظ وضعیت موجود هستند و  به همین جهت است که مقاومتهای سیستمی در صنعت بیمه بالاست.

مدیرانی که به زندگی کارمندی عادت کرده اند ، ریسک جدید نمی پذیرند و تلاش می کنند در ساختار جدید نیز همین رویه را توسعه دهند غافل ازینکه در جهانی که با شتاب تغییر می‌کند، تنها استراتژی که مطمئنا شکست می‌خورد ریسک نکردن است.
 

برای این گروه از مدیران حفظ شرایط موجود بدون پباده سازی طرحهای نوآورانه اولین گزینه راهبری است چرا که نگاهداشت روابط در سایه حفظ شرایط موجود رقم می خورد و درست به همبن دلیل است که صنعت بیمه سالهاست که تحت لوای این نوع مدیریت ، چراغ خاموش حرکت می کند.

 از دیگر آفات پدیده  درب گردان  این است که سازمان در یک دوره زمانی از لحاظ دانش مدیریتی فریز می شود چرا که گردش نخبگان به ندرت در آن حاصل می گردد.

البته این قضیه در تمامی کشورهای دنیا رخ می دهد و کشورهای مختلف روشهای متفاوتی جهت مقابله با این معضل دارند. تلاش های زیادی جهت شکستن این درب گردان انجام گرفته است، اما بسیاری از آنها شدیداً سخت گیرانه بوده و منجربه معلق شدن کارمندان در حوزه مربوطه می شود.

در نتیجه فردی که در هنگام دولتی بودن در آن شرکت مشغول به کار بوده پس از یک تا دو سال از خصوصی سازی می تواند دوباره مشغول به کار شود که این امر ضربه شدیدی به آنها وارد خواهد کرد.

نحوه مواجهه کشورهای مختلف با پدیده درب گردان

در کشورهای مختلف قوانین متفاوتی در این زمینه وجود دارد. در کشور استرالیا برخوردی با این امر نمی شود و بسیاری از فرمانداران ایالتی از مشاوران و هیئت مدیره بخش خصوصی هستند. در کشور فرانسه در این زمینه قانونی تصویب شده است که فردی که از بخش دولتی به بخش خصوصی تغییر شغل می دهد باید سه سال به صورت بیکار منتظر بماند.

 در کشور ژاپن قانونی جهت منع اشتغال وزراء در بخشهای مهم خصوصی وجود دارد اما افراد بازنشسته ای که در زمان کار با بخش خصوصی در ارتباط بودند بدون هیچ مشکلی می توانند شاغل شوند.

 در کشور نیوزیلند هیچ قانونی جهت مقابله با این مشکل وجود ندارد اما برخی صنایع در قوانین داخلی خود این موضوع را مد نظر قرار داده اند.

کشور انگلستان نیز در سال ۲۰۱۰ قوانینی در این زمینه وضع کرد.

 در آمریکا نیز قانونی وجود دارد که افراد صاحب منصب دولتی باید یک سال منتظر بمانند تا در بخش خصوصی فعالیت کنند و یا اگر می خواهند فوراً در بخش خصوصی مشغول به کار شوند، این شغل نباید هیچ ارتباطی با شغل دولتی آنها داشته باشد،  با این حال، این قانون در مورد بسیاری از مسئولین رده بالا صادق نیست. در نتیجه در این کشور جابجایی های بحث بر انگیزی رخ داد. مانند دخالت دیک چنی در قراردادهای ارتش، ورود لیندا فیشر به شرکت بیوتک و مبارزه با آفات، ورود فلیپ پری به شرکت Homeland Security و بسیاری از موارد دیگر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *