۱۸۲۵ روز زمان کوتاهی است ؟ / بیمه توسعه چگونه به دنبال احیاء است!

به گزارش ریسک نیوز،امروز در جریان معارفه علی حیدری مسوول جدید واحد اجرایی مدیریت پروژه بیمه توسعه و تودیع خالق شکورمسوول سابق این پروژه  بیمه ایران اعلام کرده است که با بررسی ۴۷ هزار پرونده زیان دیدگان بیمه توسعه،  جبران ۸۴۰ میلیارد تومان خسارت و آزادی ۸۳۴ زندانی بیمه توسعه تحقق یافته است.

همچنین عباس فراشیانی مدیرکل بیمه های اتومبیل بیمه ایران در ارتباط با رفع مشکلات بیمه توسعه گفته است : با همکاری کارکنان بیمه توسعه وکارشناسان مستقر بیمه ایران در ساختمان آن شرکت، امیدواریم تا پایان امسال این پروژه به اتمام برسد.

سعید افشاری مدیرعامل بیمه توسعه نیز ضمن تشکر از مدیران ارشد بیمه ایران ومسوول سابق این پروژه گفته که حضور بیمه ایران در این پروژه ملی به عنوان برکتی برای صنعت بیمه، مانع از بروز یک بحران ملی شده است؛ بیمه ایران با اقتدار و انجام کار کارشناسی بسیار بزرگی در یک مدت کوتاه توانسته به خوبی به پرونده ها رسیدگی و با زیاندیدگان تسویه کند .

به گزارش ریسک نیوز تامل بر سخنان مدیرانی که در ارتباط با این پروژه سخن راندند، ضروری به نظر می رسد.

سعید افشاری ، مدیر عامل بیمه توسعه ، در این مراسم حضور بیمه ایران را مانعی برای بروز یک بحران ملی دانسته و اذعان داشته در مدت کوتاهی پرونده ها رسیدگی شده است.

گفتنی است ، اولا حضور بیمه ایران در این پروژه بر وفق قانون انجام شده، ضمن اینکه پیرو سخنان مدیر عامل بیمه توسعه این سوال مطرح می شود که آیا گذشت مدت زمانی حدود پنج سال، زمان کوتاهی جهت رسیدگی به تعهدات شرکت بیمه توسعه است؟!

زمان کوتاهی که مدیر عامل بیمه توسعه بدان اشاره داشته گذر ۱۸۲۵ روز است که زیان دیدگان بیمه توسعه ضمن زیان های مادی ، دچار خسران معنوی و اجتماعی شده اند ، با وجود داشتن بیمه نامه!

اما سوال اینجاست که اساسا چرا باید مدت زمان ایفای تعهدات بیمه توسعه پنج سال به طول بینجامد در حالیکه هنوز هم به اذعان مدیران مربوطه حداقل یکسال دیگر تا ایفای کامل تعهدات باقی است چرا که فراشیانی ، مدیر بیمه های اتومبیل بیمه ایران صراحتا در این مراسم اذعان داشته که امیدواریم تا پایان امسال این پروژه به اتمام برسد ، این گفته ها نشان می دهد همچنان تعهدات زیادی باقی مانده که ایفا نشده است.

بیمه ایران اعلام کرده است که بررسی ۴۷ هزار پرونده زیان دیدگان بیمه توسعه،  جبران ۸۴۰ میلیارد تومان خسارت و آزادی ۸۳۴ زندانی بیمه توسعه را به دنبال داشته است.

شاید بهتر بود ،در این مراسم صراحتا اعلام می شد که چه میران از تعهدات بیمه توسعه باقی مانده است؟!

لازم بذکر است که اخرین امار رسمی اعلام شده در خصوص میزان تعهدات باقیمانده بیمه توسعه در گفتگوی عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی ،با ریسک نیوز در سوم آبان ۹۶ است که اعلام کرد:  بیمه توسعه  نزدیک چهارهزار سند و بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان تعهد دارد که باید به بیمه گزاران پرداخت کند.

البته باید بدین نکته نیزاشاره کرد که هنوز بر اساس مستندات موجود به تسویه کامل خسارتهای بیمه نامه آتش سوزی و  باربری  این شرکت بیمه ای  ورود پیدا نشده در این راستا باید دید مبلغ واقعی تعهدات باقیمانده چه میزان خواهد بود؟

حال با این اوصاف چگونه می توان گذشت پنج سال را مدت زمانی کوتاه برای ایفای تعهدات شرکت بیمه توسعه دانست؟ و اساسا چرا جبران خسارات زیان دیدگان این مدت به طول انجامید؟

شاید مرور حافظه تاریخی برای پیدا کردن سرنخ هایی که ما را به پاسخ این سوال برساند، خالی از لطف نباشد.

محمد ابراهیم امین ، رئیس پیشین بیمه مرکزی همزمان با تعلیق کلیه فعالیتهای بیمه توسعه ضمن تاکید بر اینکه مفاسد اقتصادی و مدیران فاقد صلاحیت، بیمه توسعه را ورشکسته کرد ، اذعان داشت که عدم همکاری مسئولان شرکت توسعه ،بیمه مرکزی را با چالش مواجه کرده است .

ضمن اینکه عبدالناصر همتی ، رئیس کل بیمه مرکزی نیز چندین بار اذعان داشته که بیمه ایران در حالی تعهدات را ایفاء کرده که هنوز برخی ساختمان های بیمه توسعه به نامه بیمه ایران منتقل نشده است.

حجت الاسلام لارگانی ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، پیش ازین در گفتگو با ریسک نیوز در خصوص وضعیت بیمه توسعه اذعان داشت:  باری که در خصوص ایفای تعهدات بیمه توسعه بر عهده بیمه ایران قرارداده شده چالش های زیادی ایجادکرده ،چرا که در حال حاضر بیمه ایران در حالی برخی تعهدات بیمه توسعه را ایفاء کرده که اموال بیمه توسعه مطابق با پرداختی ها به نامش نشده چرا که در شرایط فعلی و به دلیل رکود اقتصادی  ، اموال به فروش نمی رسد،  ضمن اینکه مقاومت صاحبان بیمه توسعه نیز در زمینه تعلل در  ایفای تعهدات زیان دیدگان بی تاثیر نبوده است.

با توجه به انچه گذشت به نظر می رسد، بر خلاف نظر سعید افشاری ، مدیر عامل بیمه توسعه، پروژه ملی زمانی رخ داد که به دلیل فقدان نظارت کافی در فاصله سالهای ۸۳ تا ۹۳ و اداره این شرکت توسط مدیران فاقد صلاحیت بیمه گزاران دچار زیان شدند و اعتماد صنعت بیمه خدشه دار شد.

اخبار مرتبط: تحلیلی بر حکایت ایفای تعهدات بیمه توسعه که پنج سال به طول انجامیده؛چه کسانی ازبیمه توسعه حمایت می کنند؟

شوآف بیمه توسعه برای احیاء / امکان شکایت از مدیران بیمه توسعه زیر چتر ماده ۲۲ آیین نامه حقوق بیمه گزاران

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *